Zorginstellingen moeten een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorg leveren en in staan voor de veiligheid van de zorgvrager tijdens het verblijf en natuurlijk dat van het eigen personeel. Helaas zijn agressiviteit, intimidatie, geweld, bedreigingen en diefstal een steeds groter probleem binnen de zorg. In een zorginstelling kunnen de emoties vaak hoog oplopen en kan men te maken krijgen met stemmingswisselingen met alle gevolgen van dien. Bovendien heeft u te maken met een open instelling waar iedereen zomaar in en uit kan lopen en u kampt, vanwege bezuinigingen met steeds minder personeel. Dit maakt uw zorginstelling in zekere zin kwetsbaar.
De medewerkers en de beveiligers van zorginstellingen worden regelmatig geconfronteerd met emoties. Ook het gedrag dat voortkomt uit medicijn of drugsgebruik, betekent dat de zorgbeveiliger over zeer goede communicatieve vaardigheden moet beschikken. Naast de combinatie van vak- en mensenkennis waaraan onze beveiligers moeten voldoen, zijn de specifieke eisen en taken van onze zorgbeveiligers:
- In het bezit zijn van alle vereiste beveiligers diploma’s en verklaringen
- In bezit zijn van EHBO en/of BHV certificaat aangevuld met AED
- Affiniteit met patiënten binnen zorginstellingen hebben
- Open staan voor problemen in de zorg
- Een gastvrije uitstraling hebben
- Ondersteunen bij (verkeer)begeleiding
- Toegangsbeheersing